Tuesday, August 12, 2008

PENDIDIKAN ANAK-ANAK DALAM ISLAM


Assalamualaikum

Firman ALLAH :
'' Dan Allah menjadikan bagimu pasangan ( suami atau isteri ) dari jenis kamu sendiri dan menjadikan anak dan cucu bagimu dari pasanganmu , serta memberi razeki dari yang baik ''

( surah an-nahl ayat 72 )

Allah s.w.t menciptakan setiap makhluk berpasang-pasangan sebagai satu nikmat kepada makhluknya terutama sekali makhluk yang bernama manusia . Sejarah nabi Allah Adam a.s ketika mana baginda berada di dalam syurga dalam keadaan berseorangan, walaupun syurga adalah satu tempat yang yang dipenuhi dengan pelbagai nikmat tetapi nabi Adam a.s tetap juga berasa sunyi . sehinggalah. Allah menciptakan saidatina Hawa untuk menjadi penghibur kepada nabi Adam .Ini menunjukkan bahawa manusia tidak boleh lari dari naluri yang allah taala telah ciptakan . Nabi Muhammad S.A.W juga berkahwin sabda yang bermaksud :

'' sesiapa yang tidak suka pada sunnahku dia bukan dari golonganku "

( riwayat bukhari dan muslim )


Dewasa ini, kita melihat institusi kekeluargaan telah rosak dengan perkara maksiat seperti kes sumbang mahram, zina, liwat dan sebagainya. Ini kerana kurangnya pemahaman yang mendalam tentang ilmu agama . Agama Islam adalah satu-satunya dustur yang boleh membentuk satu keluarga hormoni dan sentiasa mendapat rahmat Allah Taala . Jesteru, satu kitab yang berjudul tarbiatul aulad karangan Dr Abdullah nasih ulwan telah menyusun bagaimana untuk kita membentuk institusi kekeluargaan agar keluarga yang dibina adalah sebuah keluarga yang berasaskan usrah rabbaniah yang boleh melahirkan generasi yang beriman dan bertaqwa .

Ini adalah Terjemahan daripada kitab Tarbiatul Aulad Fil Islam dalam versi yang berbahasa Inggeris yang berjudul

'' Child Education in Islam ''

Diterjemah oleh Hurun 'Ain bt Ahmad Tajuddin


BAHAGIAN PERTAMA

BAB SATU


RUMAHTANGGA UNGGUL DAN HUBUNGANNYA DENGAN PENDIDIKAN

Adalah lebih baik untuk kita mengetahui tiga faktor perkahwinan sebelum diperjelaskan kepada kita apa yang digariskan oleh Islam dalam mendidik anak-anak iaitu :

· Perkahwinan merupakan naluri semulajadi manusia

· Perkahwinan merupakan perkara yang penting dalam sistem sosial masyarakat

· Perkahwinan merupakan satu pemilihan

PERKAHWINAN MERUPAKAN NALURI SEMULAJADI MANUSIA


Islam melarang cara hidup rahib yang bertentangan dengan naluri semulajadi manusia dan menyangkal kecenderungan, kehendak serta dorongan mereka ke arah itu. Islam juga menentang individu muslim yang menyekat dan menolak dirinya daripada berkahwin dan memilih cara hidup seperti rahib yang hanya menumpukan dirinya untuk beribadat semata-mata.

SABDA RASULULLAH :

'' Telah datang tiga orang lelaki ke rumah Rasulullah S.A.W dan menanyakan mengenai ibadat baginda, ketika mana dikhabarkan seolah-olah mereka merendahkan ibadat baginda S.A.W mereka bertanya : Dimanakah martabat kami ,baginda telah diampunkan dosa sebelum dan selepasnya. Dan berkata salah seorang dari mereka : Adapun aku sembahyang malam berterusan , dan berkata yang lain nya : Aku berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka,dan berkata seorang lagi :Aku menjauhi perempuan-perempuan dan aku tidak akan mengahwini mereka sama sekali . Maka telah datang Rasulullah S.A.W lalu bersabda : Adakah kamu yang berkata demikian tadi ?Demi Allah adapun aku lebih takut kepada Allah daripada kamu, dan aku lebih bertakwa kepada Allah daripada kamu, sedangkan aku berpuasa dan berbuka , aku solat dan aku tidur , aku mengahwini wanita , dan barangsiapa yang tidak suka akan sunnahku maka ia bukan dari golonganku ''

(riwayat bukhari dan muslim)

PERKAHWINAN MERUPAKAN PERKARA YANG PENTING DALAM SISTEM SOSIAL MASYARAKAT

1. Memelihara bangsa manusia

Melalui perkahwinan, manusia akan terus berkembang dan membiak sehingga berlakunya hari pembalasan.

Allah berfirman dalam surah annahl ayat 72 yang bermaksud:

'' Allah menjadikan kamu isteri – isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri – isteri kamu itu, anak – anak dan cucu – cucu……."


Dan juga dalam surah nisa' ayat pertama :


'' Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada kedua-duanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang banyak…….''

2. Memelihara keturunan

Keturunan dapat dipastikan hanya dengan berkahwin. Tanpa perkahwinan, dunia ini akan diperintah oleh generasi yang tidak tahu asal usul . Satu situasi yang akan menghapuskan martabat, kemuliaan dan penyebaran kecurangan yang sangat buruk.


3. Menyelamatkan masyarakat daripada gejala sosial

Perkahwinan dapat menyelamatkan masyarakat daripada berpecah dan gejala yang tidak bermoral. Jika kecenderungan terhadap jantina yang lain disalurkan dengan cara yang betul, masyarakat akan mempersembahkan akhlak dan cara hidup yang terbaik, dapat melaksanakan sunnah dan dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di atas muka bumi ini seperti yang dikehendaki. Sesungguhnya, benarlah seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w untuk menunjukkan rasional perkahwinan dalam membentuk akhlak mulia dan faedahnya kepada masyarakat apabila baginda mendesak pemuda untuk berkahwin melalui sabdanya yang bermaksud : -

''Wahai pemuda, sesiapa di antara kamu yang mampu untuk berkahwin, hendaklah ia berkahwin. Dengan berkahwin ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan.Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin, maka berpuasalah kerana ia dapat menahan syahwat"


4. Menyelamatkan masyarakat daripada gejala penyakit

Penyakit kelamin yang berbahaya seperti siflis, HIV dan penyakit maut yang lain dapat diselamatkan daripada tersebar luas di kalangan masyarakat. Penyakit kelamin yang mendatangkan maut ini terhasil daripada berzina, pelacuran dan seks bebas.

5. Mendatangkan ketenangan

Perkahwinan dapat membina persahabatan, cinta, kasih dan sayang antara suami dan isteri. Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud;

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan RahmatNya, bahawa ia menciptakan kamu (wahai kaum lelaki), isteri – isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya antara kamu (suami isteri)perasaan kasih sayang dan belas kasihan.Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi keterangan – keterangan bagi orang yang berfikir.

( An-nahl ; 21 )

Ketenangan dan kebahagiaan dalam rumahtangga sangat membantu dalam membentuk dan membesarkan anak-anak.


6.Membina kerjasama antara suami isteri untuk membesarkan anak - anak


Kerjasama antara suami isteri untuk membina sebuah keluarga dan bersama menunaikan tanggungjawab menjadikan mereka saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.Isteri akan melaksanakan peranannya yang bersesuaian dengan sifat kewanitaannya seperti menguruskan rumahtangga dan menjaga anak-anak. Manakala suami sebagai ketua keluarga akan melaksanakan peranannya seperti bekerja membanting tulang untuk menjaga keluarga keseluruhannya.

Ini dapat melahirkan generasi yang cemerlang dan memperoleh anak yang soleh. Akhirnya rumahtangga akan dipenuhi dengan kasih dan sayang.

7. Menyemarakkan kasih sayang

Bersemaraklah perasaan kasih dan sayang ibu bapa terhadap anak – anak melalui perkahwinan. Ini akan memotivasikan mereka untuk mengambil berat, dan menyayangi anak – anak sebaik mungkin. Semua ini sangat penting dalam membendung masalah sosial yang datang dari akibat hancurnya sebuah institusi kekeluargaan.

To be continued…

TUGAS DAN AKHLAK PENUNTUT ILMU


Firman Allah yang membawa maksud :

'' Diantara hamba-hamba Allah yang takut kepadanya hanyalah para ulama ''
Al-fathir ayat 28

Berkata masruk : '' cukuplah seseorang yang bergelar ulama itu dengan dia takut kepada allah ''



TUGAS PENUNTUT ILMU

1.MEMPERBETULKAN NIAT

Memperbetulkan niat dengan keihklasan demi untuk mencapai keredaan Allah bukan untuk berbangga apabila digelar ulama atau tujuan mengumpulkan harta , pangkat atau ang seumpamanya . kita boleh lihat sahaja scenario yang berlaku sekarang ini , yang mana golongan ilmuan sendiri khususnya yang mendalami ilmu islam ada yang akhirnya menjadi penentang agama islam na'uzubillahi min zalik .maka membetulkan niat ketika menunutut ilmu sangat penting.

2.BERTERUSAN DALAM MENUNUTUT ILMU

Ilmu adalah lautan yang tidak mempunyai pantai dan tepian . maka usaha menuntut dan menambahkan ilmu hendaklah dilakukan secara berterusan , tidak didalangi oleh peringkat –peringkat ijazah tertentu firman Allah : '' katakanlah (wahai Muhammad ) tambahkankan aku ilmu " Toha ayat 114

Hadis nabi maksudnya '' tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad "


3.SABAR

Para menuntut llmu hendaklah sentiasa sabar dalam menempuhi rintangan ketika menuntut ilmu samada secara fizikal ataupan spritual.memang banyak rintangan yang kita akan tempuhi di dalam menunutut ilmu .pengorbanan dari sudut masa , kewangan , tenaga dan sebagainya .


4.MEMULIAKAN GURU


Sabda rasulullah yang maksudnya :

'' Bukan dari umatku orang yang tidak memuliakan orang tua dan mengasihi anak-anak muda '' kami dan tidak mempelajari hak seorang alim/guru yang perlu ditunaikan oleh muridnya di dalam artikel ini Cuma dicadangkan agar kita mengambil sedikit dari masa kita untuk melihat kembali perkara ini , semoga segala ilmu yang kita tuntut mendapat keredhaan Allah s.w.t .

AKHLAK PENUNTUT ILMU


1.MERASAKAN TANGGUNGJAWAB ILMU

Diriwayatkan Daripada Muaz bin jabal beliau berkata Rasulullah s.a.w bersabda '' tidak akan mara seseorang hamba di hari akhirat melainkan telah ditanya mengenai empat perkara : berkenaan umurnya kemana yang telah dia habis kan .berkenaan dengan waktu mudanya apa yang telah dia lakukan . berkenaan dengan hartanya dari mana diperolehinya dan kemana dia belanjakan . dan berkenaan dengan ilmu apa yang telah diperbuat dengannya ''

2.MENJAGA AMANAH ILMU

Sabda rasulullah s.a.w :

'' berilah nasihat pada ilmu , sesungguhnya khianat seseorang daripada kamu terhadap ilmu adalah lebih dasyat daripada khianat terhadap hartanya . dan sesungguhnya Allah akan bertanya kepada kamu pada hari kiamat '' riwayat attabrani

Menyampaikan ilmu yang diketahui dan tidak malu untuk mengatakan '' tidak tahu '' jika tidak mengetahuinya .

ILMU itu ada tiga :

1-Al-quran.

2-Hadis.

3-Tak tahu. ( kita mengatakan yang kita tidak tahu juga satu ilmu ) apabila kita benar-benar tidak mengetahui.


3.TAWADDUK

Para Ilmuwan yang menyedari ilmu adalah lautan yang tidak bertepi tidak akan merasa sombong dan bangga dengan apa yang ada pada mereka. Bahkan selagi bertambah ilmu di dada, semakin bertambah sifat tawadhu'.


Firman Allah S.W.T : " tidak diberi kepada kamu ilmu kecuali sedikit sahaja."

Surah Al-Isra'


4.MULIA DIRI

Para ilmuwan hendaklah merasa mulia diri dan tidak merendahkan diri apabila berhadapan dengan pemeritah, golongan bangsawan, golongan kaya raya dan yang seumpamanya.

Firman Allah S.W.T : " Kekuatan itu hanyalah kepada Allah, bagi RasulNya dan bagi orang mukmin, tetapi orang munafik itu tidak mengetahui." Surah Al- Munafiqun ayat 8

"Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allahlah kemuliaan itu semuanya."

Surah Fathir ayat 10.

5.BERAMAL DENGAN APA YANG DIPELAJARI

Firman Allah S.W.T;"Mengapa kamu menyuruh orang lain(mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu sendiri melupakan diri (kewajipan)mu sendiri padahal kamu membaca Al-Kitab (Taurat) ?Maka tidakkah kamu berfikir?"

Surah Al-Baqarah : 144

6.SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENYAMPAIKAN ILMU

Firman Allah S.W.T :"Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi kitab (iaitu):'Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan janganlah kamu menyembunyikannya", lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarkannya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruk tukaran mereka terima"

Surah Ali-Imran : 187

KHALID AL – WALID SAIFULLAH

Khalid Al-Walid merupakan salah seorang pahlawan agung dan komando Islam yang amat ditakuti musuh. Mempunyai bentuk tubuh yang tegap, tinggi, berdada bidang dan sepasang mata helang yang tajam yang mampu menggerunkan lawan dan sangat bijak dalam mengatur strategi perang menjadikan keperibadiannya sangat unggul dan dihormati kawan maupun lawan. Beliau dianugerahkan fizikal dan kebijaksanaan yang amat hebat. Beliau adalah penjelmaan kemulian dan kekuatan dan tiada gantinya. Di samping itu beliau merupakan penunggang kuda yang amat hebat dan juga seorang ahli pedang yang berpengalaman dan sangat mahir dengan lembing dan apa jenis senjata sekali pun. Beliau seorang yang berpandangan jauh dalam merancang strategi terutamanya di medan perang .Di dalam perang uhud, ketika beliau mewakili pihak kuffar, beliau mempersembahkan kegagahan dan kebijaksanaan sehingga mampu mengalahkan mujahidin. Tetapi di dalam perang mu'tah beliau menjadi wira umat Islam apabila beliau menggunakan kebijaksanaannya dalam merancang sehingga mujahidin terselamat dan mendapat kejayaan . Kerajaan Rom dan Parsi menggigil ketakutan apabila beliau mara merempuh barisan musuh dalam pertempuran .


Apabila pihak kuffar mendengar nama lelaki yang tidak pernah ada perasaan takut itu ,mereka akan gementar kerana takut yang amat sangat .Serangan demi serangan dan kemenangan demi kemenangan yang Allah anugerahkan ketika beliau memimpin barisan tentera menjadikan dunia terpegun.Rasulullah s.a.w sendiri telah menggelar beliau saifullah .Beliau diakui dalam sejarah ketenteraan dunia sebagai jeneral terulung sepanjang zaman. Beliau sering memperoleh kemenangan dan kejayaan malahan musuh ketatnya juga mengakui kepakaran beliau dalam bidang ketenteraan. Sejak kecil lagi Khalid Al – Walid telah menunjukkan kecergasan, ketangkasan dan keberanian yang setanding dengan orang dewasa. Beliau menjadi ikon kepada remaja seusia dengannya. Tambahan pula beliau anak kepada pemimpin Bani Makhzum, Walid bin Mughairah. Bakat beliau telah mula mengembang mekar sejak remaja lagi dan dicemburui oleh pemuda Bani Makhzum yang lain.


Sebelum Khalid Al-Walid memeluk Islam, beliau menggunakan setiap peluang yang ada ketika pertarungan untuk mengalahkan Rasulullah s.a.w. Walaubagaimanapun setiap kali peluang datang, beliau seolah – olah didatangi sesuatu perasaan yang tidak dapat diungkapkan. Dalam satu peperangan, Rasulullah sedang mengimami solat zohor bersama tentera di belakang baginda. Khalid Al-Walid cuba mengambil peluang yang ada ketika kaum muslimin sedang khusyuk menunaikan solat. Tetapi, beliau secara tiba – tiba hilang kekuatan dan menjadi lemah seolah – olah ada sesuatu kuasa yang sedang memegangnya dari belakang. Begitu juga ketika Rasulullah s.a.w dan tenteranya sedang menunaikan solat asar berjemaah dalam peperangan yang sama, kaki Khalid Al-Walid tidak dapat bergerak ketika ingin menuju kepada tentera Islam. Beliau merasakan seolah – olah ada suatu kuasa yang melidungi Rasulullah s.a.w dan beliau sangat pasti, Rasulullah s.a.w bukan sahaja menguasai dunia arab bahkan akan menguasai dunia. Akhirnya, Allah S.W.T membuka pintu hati Khalid untuk menyayangi Islam.


Ketika berlakunya perjanjian Hudaibiyah, Khalid Al- Walid terfikir – fikir apa yang patut beliau lakukan. Adakah beliau patut berpindah ke Ethiopia? Tetapi pemerintah Ethiopia, Raja Najashi, seorang ahli kitab yang sudah beriman dengan Nabi Muhammad s.a.w dan umat Islam hidup aman di bawah pemerintahannya. Kemudian Khalid merancang untuk pergi ke kerajaan Raja Harqul. Walaubagaimanpun, beliau berfikir kembali. Adakah patut beliau meninggalkan tanah tumpah darahnya? Adakah beliau hanya akan duduk di rumah dan meninggalkan kehidupannya sebagai seorang pahlawan? Fikiran Khalid Al- Walid memikirkan permasalahan ini. Di saat – saat genting ini, beliau menerima sepucuk surat dari saudara lelakinya yang telah memeluk agama Islam. Saudara lelakinya itu telah menulis surat yang sangat indah dan mengatakan kepada Khalid bahawa Rasulullah s.a.w menanyakan di mana beliau berada. Rasulullah s.a.w telah mengatakan bahawa Allah Maha Besar akan membawa Khalid kepada RasulNya untuk bersama memperjuangkan agama Allah yang tercinta ini.


Pesanan itu menjadikan pemikiran dan perasaan Khalid tidak keruan dan hanya memfokuskan kepada deen yang satu ini. Beliau sangat gembira dan berbesar hati apabila Rasulullah s.a.w bertanyakan tentang hal beliau. Khalid berasa amat bertuah dan sangat yakin dengan masa depannya yang cerah bersama Islam tercinta. Ketika itu, beliau bermimpi bergerak dari kawasan yang sempit, gelap, kotor dan tiada udara ke kawasan tanah lapang yang subur. Apabila beliau terjaga, Khalid akan merasa sangat tenang dan membuat keputusan untuk ke Madinah. Khalid berhasrat untuk mencari teman menemani perjalanan ke Madinah.

Akhirnya Uthman bin Talhah r.a bersetuju untuk mengikuti Khalid Al-Walid ke Madinah Al-Munawwarah. Mereka memulakan perjalanan dengan semangat yang penuh membara untuk tiba di sana dan bertemu dengan Rasulullah s.a.w, kekasih Allah yang dirindui. Dalam perjalanan, mereka bertemu dengan 'Amru bin 'As. 'Amru bin 'As bertanya ke mana arah tujuan mereka dan 'Amru bin 'As menyatakan hasratnya untuk ke Madinah bertemu dengan Nabi Muhammad s.a.w bagi memeluk agama Islam. Mereka bertiga meneruskan perjalanan dengan perasaan gembira dan rindu yang tidak dapat diungkapkan kepada deen Allah dan Rasulullah s.a.w. Akhirnya, mereka tiba di Madinah pada 1 Safar 8 hijrah. Khalid Al-Walid akhirnya mengungkap syahadah dan berjanji untuk taat setia bersama Allah dan RasulNya.

Khalid Al-Walid bukan sahaja seorang yang gagah perkasa di medan pertempuran malah di medan berbicara. Pada bulan Rabiul awwal tahun ke 10 hijrah, Rasulullah s.a.w mengutus Khalid Al-Walid sebagai ketua rombongan kepada 400 orang umat Islam ke Lembah Najran untuk menyampaikan Islam. Beliau diarahkan untuk menyampaikan Islam kepada Kabilah Bani Haris yang menetap di sana. Sekiranya mereka mahu memeluk Islam, hendaklah di ajar tentang Quran dan Sunnah. Jika mereka menolak hendaklah mengisytihar perang ke atas mereka. Khalid Al-Walid menggesa mereka supaya lebih baik mereka menerima agama Islam kerana tiada kuasa di dalam dunia ini yang mampu menyelamatkan mereka dari kehinaan dan keaiban. Sekiranya mereka mendengar, mereka akan mendapat kemakmuran. Suara Khalid yang penuh dengan keyakinan seolah –olah mengetuk pintu hati mereka. Hasil kebijaksanaan Khalid Al- Walid berbicara tentang Islam, hati kabilah Bani Haris menjadi gementar dan akhirnya mereka memeluk agama Islam.

Di hari-hari akhir kehidupannya, beliau menangis semahu-mahunya kerana tidak dianugerahkan syahid tetapi sedang menunggu kedatangan malaikat Izrail hanya di atas katil. Beliau selalu berharap dan berdoa supaya kematiannya di hujung mata pedang tetapi kehendak dan kekuasaan Allah itu adalah melebihi segalanya. Tiada ruang satu inci dari badannya yang tidak berparut kesan tombakan lembing mahupun libasan pedang. Khalid pergi tanpa meninggalkan harta tetapi hanyalah seekor kuda dan senjata-senjatanya bersesuaian dengan kehebatannya sebagai seorang panglima Islam. Semasa hari pengebumian beliau, ibunya menangis dan berkata anaknya lebih berani dari seekor singa. Anaknya mempertahankan ummah ini seperti seekor singa melindungi anaknya. Kuda Khalid yang bernama Ashqar turut menitiskan air mata.

Panglima Khalid Al-Walid r.a menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hamas pada 21 hijrah semasa pemerintahan Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a


Rujukan :

Commanders of The Muslim Army (Among the Companions of The Prophet s.a.w) Mahmood Ahmad Ghadanfar.ter:Jamila Muhammad Qawi Darussalam.Januari 2001

Diterjemah oleh :Ustazah Hurun Ain bte Ahmad Tajuddin